maanantai 19. toukokuuta 2014

Ratas-matto

Äitini oli ostanut kuteita, kun hän halusi minun entiseen huoneeseeni virkatun maton. Minä sitten lupauduin virkkaamaan maton, koska se on kivaa hommaa. :) Ratas-matto niminen ohje löytyi Kauhavan Kangasaitan sivuilta, josta muuten löytyy myös paljon muitakin hyviä ohjeita, kannattaa käydä katsomassa! Ohjeesta poiketen tein mattoon vielä tuollaisen reunuksen. Mattoon meni noin kolme kiloa valkoista ontelokudetta ja noin kilo ruskeaa ontelokudetta. Kuteen maksoivat muistaakseni vähän yli 14 euroa kilolta. Koukkuna käytin 8mm koukkua, mutta vähän isompi koukku olisi ollut varmaan parempi.

Näitä mattoja on mukava virkata, kun niissä huomaa edistymisen hyvin ja muutenkin ne valmistuvat aika nopeasti. Huonona puolena on, että jos virkkaa liian kauan, niin käsi kipeytyy helposti. Itselläni oli välillä hartia ja oikea käsivarsi ihan jumissa, mutta ranne ei onneksi kipeytynyt ollenkaan. :D

Tässä vielä matto omalla paikallaan minun entisessä huoneessani.

2 kommenttia:

  1. Siis Wau! Tosi hieno matto! Ja ihan uskomatonta etten tuijottamallakaan näe saumakohtaa eli uuden kerroksen aloitusta. Mulla se loistaa kilometrin päähän ja raukka olen luullut sen kuuluvan asiaan.Ratasmattoa katsellessani ymmärrän olleeni todella väärässä.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Saumakohdat olen saanut piiloon niin, että olen aina päätellyt valkoisen kuteen ja aloittanut sitten ruskean kuteen virkkaamisen vähän eri kohdasta, kuin missä valkoisen aloituskohta oli. Tuota tekniikkaa käytän aina, kun virkkaan monivärisiä juttuja, koska sillä tavalla saa hyvin saumakohdat piiloon. :)

      Poista